به گزارش راهبرد معاصر، سعید مقدم مدیر حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: با راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی در بخش سهم کانتینری افزایش ۳۸ درصدی تعداد کانتینر را درمقایسه باسالهای گذشته داشتیم که توسعه اقتصادی و رونق منطقه را به دنبال داشته است.
مقدم ادامه داد: ۷۰ درصد ترانزیت دریایی کشور در مناطق آزاد انجام میشود که با توجه به مزیتهایی که این مناطق دارند میتوانند فعالیت چشمگیری را در حوزه اقتصاد داشته باشند.
وی گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد چابهار، خط مستقیم کشتیرانی با چین را به ظرفیت ۶ هزار ۵۰۰ کانتینر از خاور دور به بندر چابهار راه اندازی کرده است و قرار بر این است که این خط تداوم داشته باشد.
مدیر حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: با تداوم فعالیت این خط؛ دروقت و هزینه بازرگانان، برای واردات و صادرات و ترانزیت کالا صرفه جویی میشود.
مدیر حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: هدف منطقه آزاد چابهار از راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی با چین، کاهش زمان و هزینه برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه کارخانههای داخل کشور و کالاهای مصرفی، کاهش زمان و هزینه برای واردات کالاهای تجاری؛ مسافری و کالاهای عبوری و ترانزیتی و درنهایت کاهش هزینه برای کالاهای صادراتی؛ صادرات مجدد از منطقه چابهار به عنوان رکن اصلی زنجیره تامین کالاست.
مقدم خاطر نشان کرد: اقدامات دیگری نیز در زمینه حمل و نقل ترکیبی مانند ایجاد خط کشتیرانی دریایی بین خاور دور و بندر چابهار و خط کشتیرانی منظم دریایی شرکت والفجر بین بنادر هند و چابهاردر این بندر انجام شده است
مدیر حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به ارتباطات مستقیمی که بندر چابهار با بنادر حوزه خلیج فارس دارد، در حوزه پس کرانه، توجه خاصی به طرحهای ریلی و جادهای شده و در محدوده منطقه آزاد چابهار در حوزه لجستیک پارک اقدامات مناسبی انجام شده است.
وی در پایان تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصدی طرح راه آهن در منطقه چابهار از جمله اقدامات انجام شده برای حمل و نقل ترکیبی است.
طرح چابهار - زاهدان به مسافت ۶۲۸ کیلومتر در حال انجام است./ تسنیم